تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند
سرخط خبرها

بلیت پرواز مشهد - تهران همچنان کمیاب است | آیا کمبود بلیت ترفندی برای افزایش بهای آن است؟

  • کد خبر: ۱۷۳۴۵۸
  • ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
بلیت پرواز مشهد - تهران همچنان کمیاب است | آیا کمبود بلیت ترفندی برای افزایش بهای آن است؟
بلیت پرواز مشهد تهران به دلیل سودجویی برخی شرکت‌های هواپیمایی به طور بی‌سابقه‌ای نایاب شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، آش نابسامانی در بازار فروش بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی آن قدر شور شده که حالا صدای بسیاری از مسئولان هم درآمده است و خبر‌ها از تذکر جدی نمایندگان مجلس به وزیر راه و شهرسازی برای پاسخگویی به سبب نبود یا کمبود پرواز در مسیر‌های داخلی، به ویژه مسیر پرمتقاضی مشهد-تهران که به‌واسطه حضرت رضا (ع) مهم‌ترین مسیر زیارتی کشور به‌شمار می‌آید، حکایت دارد.

این کمبود با نگاهی گذرا به معروف‌ترین پلتفرم‌های داخلی فروش بلیت هواپیما بیشتر نمایان می‌شود، وقتی با جست وجویی ساده درمی یابیم که تعداد پیشنهاد‌های موجود برای عرضه یا صفر است یا در حد یک تا دو مورد است که آن هم در ساعات ابتدایی یا انتهایی روز که مسافران چندان تمایلی به استفاده آن ندارند، گنجانده شده است.

برخی از سایت‌های رسمی ایرلاین‌ها مانند ایران ایر تور، ساها، کاسپین و تابان هم تقریبا در بسیاری از مسیر‌ها تا یک ماه آینده پروازی را برای فروش به اشتراک نگذاشته اند؛ این درحالی است که تقریبا تا کمتر از دو ماه گذشته، میزان پیشنهاد‌های پروازی در مسیری همچون مشهد-تهران و برعکس، روزانه به بیش از ۲۰ پرواز هم می‌رسید. از سوی دیگر بر اساس داده‌های اطلاعات پرواز فرودگاه شهید هاشمی نژاد، در حال حاضر به طور متوسط روزانه بین ۲۵ تا ۲۷ پرواز در این مسیر انجام می‌شود که به طور طبیعی باید بلیت این تعداد پرواز از طریق پلتفرم‌های موجود یا آژانس‌های مسافرتی دردسترس متقاضیان قرار بگیرد. همین امروز (دوشنبه) در حالی ۲۶ پرواز در مسیر مشهد- تهران و ۲۴ پرواز در مسیر تهران- مشهد انجام می‌شود که بلیت آن‌ها حداقل در ۱۵ روز گذشته روی خروجی بیشتر سایت‌های یادشده بارگذاری نشده بود.

نکته جالب دیگر آنجاست که با وجود لغو مجوز ۱۰ ایرلاین در ماه گذشته توسط سازمان هواپیمایی کشوری، نام تقریبا بیشتر آن‌ها در جدول پروازی مسیر‌های داخلی به ویژه مسیر مشهد- تهران دیده می‌شود. همچنین با وجود نبود بلیت در پلتفرم‌های فروش داخلی، برخی سایت‌ها با پوسته خارجی اقدام به فروش بلیت بعضا با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب می‌کنند که اتفاقا گزینه‌های پیشنهادی شان هم بیشتر است.

موضوعی که رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی هم مهر تأییدی بر وجود آن می‌زند و می‌گوید: به شدت پیگیر برخورد با این سایت‌ها هستیم و هرجایی که این گونه تخلفات را مشاهده کنیم، گزارش‌های مرتبط را به دستگاه‌های نظارتی ارائه می‌دهیم. سعید، ولی زاده درباره التهاب در بازار بلیت هواپیما هم اظهار می‌کند: حدود دو ماهی می‌شود که با چنین مشکلی برخورد کرده ایم. وقتی عرضه و تقاضا با هم برابری نداشته باشد، این فشار‌ها ایجاد می‌شود. متولی این مسئله سازمان هواپیمایی کشوری است و باید مسئولان این دستگاه پاسخگوی مشکلات پیش آمده در این حوزه باشند.

وی با اشاره به دعوای بین ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری درباره نرخ خدمات رسانی در مسیر‌های داخلی، ادامه می‌دهد: تداوم این روند باعث سرگردانی هرچه بیشتر مسافران به واسطه نبود یا کمبود بلیت خواهد شد که باید هرچه سریع‌تر حل شود. صحبت‌های این کارشناس حوزه گردشگری، ناظر بر چالشی است که اخیرا بین شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری به وجود آمده است.

به گزارش ایران آنلاین، علیرضا منظری، معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، معتقد است که ایرلاین‌ها از دولت تقاضای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را داشته اند و، چون دولت با آن مخالفت کرده است، می‌خواهند با عرضه قطره چکانی بلیت پرواز‌های داخلی، زمین گیرکردن عمدی هواپیما‌ها به بهانه نبود قطعه و فشار بر مسافران از طریق کمبود بلیت هواپیما، دولت را در فشار قرار دهند تا با افزایش بیشتر قیمت بلیت پرواز‌های داخلی موافقت کند. بااین حال انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی، همواره با این موضوع مخالف هستند و می‌گویند: زمین گیرشدن هواپیما‌ها نه تنها عمدی نیست، بلکه به اقتصاد این صنعت و شرکت‌های هواپیمایی نیز ضرر می‌زند.

پارادکس عجیب!

اما درحالی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی از کاهش ۵۰ درصدی پرواز‌های مسیر مشهد-تهران خبر می‌دهد که مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی، پرواز‌های فرودگاه مشهد در این مسیر را در سه ماهه ابتدایی امسال دارای یک درصد رشد در تعداد پرواز و ۲ درصد رشد در میزان مسافر اعلام می‌کند.

محمود امانی بنی در گفتگو با شهرآرا با اشاره به انجام ۲۵۷۶ پرواز در مسیر مشهد-تهران در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲‌ می‌گوید: درمجموع پرواز‌های فرودگاه مشهد در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴ درصد افزایش در پرواز و ۳ درصد رشد در میزان مسافر دیده می‌شود. همچنین میزان پرواز‌های روزانه فرودگاه شهید هاشمی نژاد چیزی حدود ۱۷۰ مورد است که خود نشان دهنده حجم زیاد تردد‌ها در این پایانه هوایی است.

حال این سؤال پیش می‌آید که بلیت این میزان سفر از چه طریقی و در قالب چه پلتفرمی به مسافران ارائه می‌شود. بر اساس گزارش‌ها و پیام‌های رسیده به روزنامه شهرآرا، برخی شرکت‌های مسافرتی از مبدأ شهر‌های دیگر، بلیت پرواز به مشهد را فقط در صورت خرید هتل یا اقامتگاه می‌فروشند. رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی، این موضوع را عین تخلف می‌داند و می‌گوید: معنایی ندارد که من به عنوان یک مشهدی برای عزیمت به شهرم بلیت هواپیما را به شرط هتل دریافت کنم. این موضوع تخلف است و باید با آن برخورد شود.

تذکر شفاهی به وزیر راه

فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد در مجلس، هم در گفتگو با شهرآرا، موضوع نبود بلیت و همچنین تأخیر‌های گسترده‌ای را که به واسطه این مسئله رخ می‌دهد، بسیار آزاردهنده بیان می‌کند و می‌گوید: به همین دلیل تذکری جدی و البته شفاهی به وزیر راه و شهرسازی داده ایم که در صورت لزوم به تذکر کتبی هم خواهد رسید. او می‌افزاید: بعضی مسئولان ذی ربط کمبود بلیت هواپیما در روز‌های اخیر را به مدیریت پرواز‌های حج تمتع مرتبط می‌دانند که این موضوع هم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

مافیای ایرلاین‌ها یا کوتاهی ناظرها؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->